tiistai 10. tammikuuta 2012

Kalastusta 2010

Kalastuskautta aloittelin heti helmikuun jälkeen. Oli tullut uusi lohilampi vaajakoskelle ja ei tarvinnut ajaa Virroille saakka, kuin edellis vuonna. Mutta kävin silti Virroilla Ollin kanssa kalassa.
Vaajakoski vaikutti hyvältä paikalta kalallisesti, sinne oli istutettu hyvän kokoista kirjolohta ja siikaa. Ainut on vain, että iso tie menee lähellä. Mutta ei pidä antaa sen haitata ja 13.3 ekalla reissullani sinne oli jo hyvä reissu sain kaksi kirjoa, sekä isompi kala katkaisi siiman.
Sen jälkeen 23-24.3 kävin virroilla Torisevalla, joka oli mielenkiintoinen lampi, lampi on jääkauden aikana syntynyt ja se on todella syvä, että yhdessä kohtaa metri rannasta loppui kelasta siima. Eipä sitäkään ollut ikinä käynyt missään kalastaessa.
Tässä kuitenkin hiukan tarinaa.

KIRJOLOHIA, KIRJOLOHIA

Oli huhtikuun 2 ja oltiin lähdetty porukalla kalaan, Hannu, Juha-Matti ja minä. Tanelikin tuli myöhemmin kalalle mukaan.
Oltiin hankittu luvat valmiiksi ja tultiin aamusta heti, kun saatiin kalastaa. Aamulla oli pakkasta ja aurinko pilkisteli pilvien lomasta. Jäimme suoraan samalle kohtaa kalastamaan, kuin viimeksi käydessäni.
Otin isomman mallin mutu leechin, jonka olin hankkinut vartavasten tätä reissua ajatellen.
Hajaannuimme vähäisen ja aloimme kalastamaan. Ei mennyt kuin hetki ja Juha-Matti nosti noin kilon kirjolohen jäälle ja kalalle oli kelvannut räsäsen seiska.
Porukkaa alkoi valumaan lisää jäälle ja pilkkijöitä rupesi olemaan siellä täällä.
Sitten Hannu rupesi touhuamaan omalla reiällään ja veti mormuskalla kiloisen kirjolohen Jäälle. Itsellä ei ollut viellä edes nykäissyt.
Mutta en luovuttanut ja ruvennut vaihtamaan paikkaa ja se palkittiin pian, tuntui reipas nykäisy ja kirjolohi oli kiinni. Kala vaikutti reippaan kokoiselta ja Juha-Matti otti nostokoukun. Kala viiletti kairan reijän alla edes takaisin ja lopulta koukkua leukaan, jään reunalla koukku irtosi, mutta saimme kirjon jäälle. Alla kuva saadusta kirjosta jolla oli painoa kaksi kiloa.

Jatkoimme kalastusta ja ei mennyt kuin hetki ja samasta kairan reiästä oli toinen kala kiinni. Kala tuntui oikein reippaan kokoiselta ja silloin kuului naps ja upouusi mutu leech jäi kalan suuhun.
-Voihan v.. Sinne meni uusi mutu leech ja iso kirjolohi.
Manasin, mutta ei auta.
Porukkaa rupesi olemaan jäällä hyvin reippaasti, jäällä oli jo arviolta toistakymmentä henkeä ja itseäni rupesi jo hiukomaan, kun kello oli jo yli kymmenen.
Ajattelin, että laitan ootto-onkeen mätiä. Laskin mädin pohjaan ja rupesin kaivamaan eväitä, olin ottanut ekan hörpyn kahvista, niin silloin kela pyörähti ja laskin kupin kädestäni.
Kela oli hetken pysähdyksissä ja sitten simaa vietiin, annoin viedä hetken ja nykäisin vastaiskun.
Heti tiesi, että on taas paremman kokoinen kirjolohi kiinni, alkoi väsyttäminen ja annoin kalan viedä välistä siimaa ja sitten taas vedin lähemmäksi. Lopulta avannon reunalle ilmestyi kirjolohi, joka koukattiin jäälle ja tämä oli kanssa kahden kilon kala. Ei voinut mitään, että alkoi jo hymyilyttää. Itsellä hetkessä kiintiö täynnä ja kaksi hyvän kokoista kalaa.
Eli vaikka kiintiö täynnä ajattelin jäädä koukkumieheksi jos saadaan lisää kaloja.
Hannu tuli paikalleni ja alkoi kalastamaan.
Mietiskelin, että on ihme, että myö saadaan kalaa ja ei kukaan näytä saavan muualta kalaa ja samassa Hannun tasapainoon iski kala kiinni. Siima kierti kehää avannossa ja kysyin.
-Onko iso?
-Ei ole.
Avannon alle ilmestyy hyvän kokoinen kirjolohi.
-On tuo ainakin lähelle kolmen kilon kala ja nykäisen kalan jäälle.
Taustalta kuuluu, jonkun suusta, että per.... Kyllähän se harmittaa, kun toisilla on tuurit päällä ja itsellä ei syö.
Otimme alla olevan kuvan tässä välissä ja Hannu lähti kotiin.

Usutin, että Juha-Matti tulee tälle reiälle. Juha- Matti laittoi ootto-ongen syöttitahnalla veteen pyytämään.
Innostun soittamaan Tanelille ja taivuttelen hänetkin kalalle, kun syönti on niin hyvä. Taneli innostuu ja sanoo tulevansa.
Keli on muuttunut täysin aurinkoiseksi ja on suorastaan kuuma jo.
Lopulta Juha-Matin siimaa viedään ja kohta yli kilon kirjolohi on jäällä. Menemme autolle ja laitamme kalat pakettiin, jonka jälkeen Juha-Matti lähtee kotimatkalle.
Itse jään odottamaan Tanelia, joka saapuu ja lähtee jäälle.
Itse menen perästä ja eikö Taneli ole joutunut jo sanomalehden haastatteluun. Toimittaja kyselee Tanelilta ja kuvaaja ottaa kuvia. Toimittaja kyselee, että kuinka paljon käyt kalalla, tuntuu, että toimittaja ajattelee, että Taneli on kova pilkkijä, vaikka tämä oli Tanelin eka reissu tänä talvena.
Ei aikaakaa, kun pääsen koukkaamaan yli kilon kirjolohen jäälle ja Tanelikin on sanut ekan kalan.
Kymmenen metrin päähän kävelee pilkkijä, joka rupeaa onkimaan siinä olevasta reiästä, menen juttusille ja emme ole vaihtaneet kuin pari sanaa, tärppää hänellä.
Kysyn, että tarviiko koukkua ja arvelen, että tarvii, kun vapa notkuu siihen malliin. Juoksen hakemaan koukun.
Avannolle päästäni alkaa kirjolohen pää ilmestymään avannon suulle, kala aukoo suuta ja puistelee päätä. Tämä on reippaan kokoinen tuumin ja nykäisen koukun kiinni ja kala jäälle, joka vaivoin mahtuu 6 tuuman reiästä. Niin sieltä nousi päivän isoin kala jäälle, jolla yli kolme kiloa painoa. Onnittelen miestä, joka lähtee kävelemään tyytyväisenä kavereittensa luo.
Samainen mies tulee takaisin juttusille ja kiittää, että ei olisi mitenkään saanut kalaa jäälle, jos en olisi koukannut kalaa.
Samalla jutellessa Tanelin ootto-onkeen nappaa kirjolohi ja Taneli alkaa väsyttämään kalaa.
Vieressä oleva mies saa idean ruveta kuvaamaan ja kuvaa videon, joka on liitettynä tähän tarinaan. Kala tulee kohti reikää ja törkkään koukun kalaan kiinni ja 2.5 kilon kirjolohi on jäällä.
Ei voi muuta kuin todeta, että huippu reissu ja saimme kalaa, mutu leechilla, mormuskalla, räsäsen seiskalla mädillä ja syöttitahnalla. Tämä on tähän mennessä parhain kirjolohen pilkintä reissu minkä olen tehnyt.
Seuraavana päivänä luemme sanomalehdestä, että kaloja saatiin parikymmentä sinä päivänä ja meidän porukka sai melkein puolet niistä ja kuusi tuli samasta reiästä.

Youtube-video 2,5 kg:n kirjolohen nostosta

Yllä Olli Torisevalla 24.3.2010 oli tosi komea keli ja hyvä reissu vaikkei saatu kalaa.

8.5 oltiin Riekonkoskella ja kuvassa Tanelin ja minun kalat. Kala oli hyvällä syönnillä, Taneli nosti monta taimenta ja laski takaisin kalat, ennen kuin löysin vaapun, jolla itse sain kiintiön täyteen ja lähdimme kotiin.

3-4.7 välisenä yönä oltiin kalassa jossain päin Saarijärven seutuja Hannun kanssa, en muista tarkkaa paikan nimeä. Reissu oli kuitenkin hieno, keli oli hyvä niin kuin yllä olevasta kuvasta näkyy. Veneeseen nousi Kuhia noin 50 ja haukia noin 10. Päästimme kaikki kalat takaisin, koska kuhat oli alamittaisia ja haukia ei viitsitty ottaa.

12-13.7 oltiin itse Saarijärvellä kalalla ja saimme useamman kuhan ja lopuksi luotto vaappuuni kuhan uistelussa, nappasi alla olevassa kuvassa oleva 3 kg kuha. Neonkeltainen Rapalan husky kelpasi aamun jo sarastaessa kyseiselle kuhalle. Reissu oli mainio, kaloja ei tullut montaa, mutta kaikki mitkä tuli, olivat täysimittaisia.